2012. december 21., péntek

Sněžka, SzG3

Ilyenkor van bajban az ember, hogy mit írjon, ez a hely ugyanis pont Csehország és Lengyelország határán van (fele itt, fele ott). A hegy az Óriás hegység legmagasabb pontja, egyben Csehország legmagasabb pontja is, 1602 m. Érdekesség, hogy 1945-ig Németországhoz tartozott ez a hegy, csak ahogy a német határ nyugat felé tolódott el, így ez a hely is közös lengyel - cseh tulajdonba ment át.
Na most vissza helyhez. A kocsit le kell tenni Pec pod Sněžkou helységben. Innen kb. 5-1 perc séta a lanovka alsó állomásához. Először itt láttam olyan felvonót, amelyik törik a nyomvonalán. Korábban el sem tudtam képzelni, hogy egy felvonó nem egyenes irányú. Ezt úgy oldják meg, hogy a közbenső állomáson az ülőke rákerül egy konvejorra és az viszi el a másik pályára. Közben akkora törést iktatnak bele, amekkora kell. Itt két szakaszból áll a pálya (Svájcban találkoztam olyannal, amely négy szakaszból állt). Ha felérünk a hegy tetejére, csodálatos körpanoráma tárul elénk. A lengyel oldalon (határkövek mindenfelé) van egy UFO szerű étterem és meteorológiai állomás (figyelem, itt csak zloty-val lehet fizetni). Az már innen is látszik, hogy csodálatosan kiépített turista utak futnak minden felé. Az egész Óriás hegységet úgy kell elképzelni, mint egy viszonylag nagy fennsíkot (kisebb nagyobb dombokkal), melyet néhány völgy nagyobb darabokra szaggat. Ha már fent vagyunk, nagyon könnyű és látványos a séta. Mi is lementünk az egyik képen látható sárga turistaházig, majd vissza (a lengyelek kb. odáig tudnak feljönni a saját felvonójukkal, majd onnan gyalog fel a Sněžka-ra. De úgy láttam, hogy ez nem zsenírozza őket. Mi visszajöttünk a tetőre és egy jót ettünk a lengyel étteremben (bygosz-t, ez egy külön téma, érdemes utána nézni - nemzeti eledelük - nagyon jó!). Ez után úgy döntöttünk, hogy a középső állomásig gyalog megyünk le (az egyik képen látszik, hogy csak a csúcsról kell lejönni, majd utána szinte vízszintes az út lefelé). Itt viszont már érdemes felülni a felvonóra (lanovka), mert nagyon sok szintkülönbséget győz le.
Sajnos csak egy napot töltöttünk itt el, de elhatároztuk, hogy ide még vissza kell jönni, mert szinte alig láttunk valamit az egészből. Több helyen be lehet menni a hegységbe és lanovkával felmenni, többek között meg lehet nézni az Elba forrását is (a képekről nagyon látványos túra bontakozik ki majd).

Megkérlek, hogy csatlakozzál a Szeretem Csehországot, I love Cesko Facebook csoportomhoz!
Vissza a főoldalra (katalógus)

Virtuális túra:
1. a csúcson

Sněžka
 Sněžka, felfelé, kötélpályán

Sněžka, lefelé, gyalog

Vissza a főoldalra (katalógus)